Žanr utopija - Utopija, Grad Sunca, Sretan grad
Uvod
Čovjek oduvijek živi u dualizmu
između dva svijeta, onog vanjskog i unutrašnjeg, odnosno, materijalnog i
duhovnog. Materijalni svijet ima stroge i očite granice, dok nam duhovni svijet
služi kao utočište od teško prihvatljive stvarnosti. Od samih svojih početaka čovjek
je okarakteriziran vječnom čežnjom za srećom, te se kroz cijelu ljudsku
povijest težilo ka ostvarivanju glavnog cilja – biti sretan, u raznim, osobnim
i kolektivnim, značenjima te riječi. Dok pojedinci možda teže ostvariti sreću u
području karijere, obitelji, romantičnih odnosa i tako dalje, na kolektivnoj
razini čovječanstvo nerijetko sanjari o postizanju nekog boljeg zajedničkog svijeta.
Izraz utopija prvi je upotrijebio
Thomas More 1516. godine, u djelu koje je, također, nazvao upravo po toj vlastitoj
kovanici, kako bi opisao svoju idealnu državu. Mnogi su autori, intelektualci i
filozofi pod utjecajem More-ove Utopije
nastojali riječima predočiti svoju vlastitu ideju boljeg svijeta raznim
utopijskim i fantastičkim alatima. Razna su danas poznata djela utopijskog
žanra, no sve ih povezuju svojevrsni elementi fantastičkih obilježja. Iako
utopijska djela ne obiluju nužno čudesnim stvorenjima, poput vila, čovjekolikih
životinja, mitoloških bića i slično, ili magijom, većina takvih djela opravdano
se mogu smatrati fantastičkim djelima jer uvode sadržajne elemente teško zamislivim,
ili čak u potpunosti neizvedivim, za društvo u kojem su nastala.
U radu će se ukratko predstaviti što
je to utopija i što ju obilježava kao fantastički žanr, te će analizirati djela
Grad Sunca Thommasa Campanella, Sretan grad Frane Petrića i Utopija Thomasa More-a.
Što je to utopija?
Thomas More 1516. godine skovao je dvosmisleni termin utopija koji je nastao od grčke riječi topos koja označava mjesto, te prefiksa u koje može označavati ne-mjesto (u-topos), ali i dobro mjesto (eu-topos).[1]
Utopija se moderno definira kao mjesto, zemlja koja ne postoji i ne može biti
pronađena, fantastičko dočaravanje nekog idealnog neostvarenog i neostvarljivog
stanja ljudskog života s idejom o poboljšanju državnog političkog, pa time i
društvenog, i moralnog uređenja.[2]
Pojam koji je prvobitno bio naziv za fikcionalni otok uspješno ostvarenog socijalističkog
poretka ubrzo je postao sinonim za savršeno i priželjkivano mjesto potpunog
zadovoljstva i sreće, no također je poprimio značenje nečeg nestvarnog i nemogućeg,
u potpunosti suprotno od zbiljskog realnog svijeta.[3] Ono
što najviše određuje utopiju je utopijsko mišljenje, odnosno, utopijska svijest
koja sadrži izričitu kritiku postojećeg društva, maštu i nadu u smjeru
ostvarenja bolje budućnosti. Utopije zapravo služe kako bi nam zbilju učinile
podnošljivijima. Utopija kao vrsta stvaranja i mišljenja ima dugu povijest,
javlja se u primitivnim i civiliziranim društvima, te je prisutna u raznim ljudskim
i književnim povijesnim razdobljima. Važno je napomenuti kako utopija nije
isključivo zapadni proizvod, to jest, utopija kao književni oblik, koja je
ponekad nazvana i kao prava moderna utopija, specifična je pojava zapadne književne
tradicije.
More-ov utjecaj na druge autore bio je značajan, te
se utopija počela razvijati i širiti kao vrsta književnog stvaranja koja
uobičajeno predstavlja idealan, ali i očito nedostižan političko - društveni
poredak.[4]
Razvojem žanra utopije počele su nastajati
i podvrste iste, poput distopije i antiutopije. Distopija predstavlja
opoziciju utopiji, ona opisuje iznimno negativno društvo bez imalo nade za
poboljšanjem, dok je antiutopija svojevrsna sredina između naočigled pozitivne
utopije i negativne distopije. Ona svjesno propituje granice književnog žanra
utopije, te daje prikaz svijeta bez striktno definirane (pozitivne ili
negativne) budućnosti.
Utopije kao takve možemo podijeliti s obzirom na
njihov književno-društveni cilj – kako postići osnutak idealnog mjesta, načini
zadržavanja idealnog mjesta, te opisi načina funkcioniranja i života u navodno
postojećim i ostvarneim utopijama.
Odnos utopije i fantastike
Utopija
nije okarakterizirana očekivanim fantastičkim elementima, ali predstavlja
strukturu zajednice koja se temelji na društveno-političkim institucijama, međuljudskim
odnosima i sveopćem moralu koji su
organizirani na čitatelju nezamisliv način.[5]
Važno je napomenuti da utopijske ideje idealnog svijeta ovise o nužnoj
usporedbi sa stvarnim svijetom u kojem su nastale, jer izvađene van konteksta,
to jest, realnog stanja, ne uspijevaju prenijeti svoju poruku.[6]
Prema nekim teoretičarima utopiju s toga možemo staviti u odnos sa znanstvenom
fantastikom, te ju možemo podijeliti na četiri podvrste: raj (opisuje se svijet
bolji od stvarnosti koji svojim blagodatima nalikuje božanskom raju), izvana
promijenjen svijet (mistične izvanjske sile koje donose promjenu), svijet
promjena nastao pod utjecajem čovjeka, te svijet tehnološke promjene
(znanstvena fantastika prati korak s napretkom tehnologije i znanosti, te se
istima poigrava).[7] Nasuprot navedenom
shvaćanju utopijsko-znanstveno fantastičkog odnosa također se javlja teorija
kako je utopija podvrsta znanstvene fantastike, te je time neodvojiva od iste. U
utopijskim djelima ne pojavljuju se očekivani fantastički likovi ili elementi
radnje, već je poveznica što obje književne vrste eksperimentiraju likovima i
njihovim odnosima, te okruženjima u kojima se nalaze, stvaraju nove i
nezamislive svjetove.[8]
Najizraženije fantastičko obilježje utopije jest začudnost zbog koje predstavlja
kritiku aktualnog društva kroz prikaz alternativne zajednice.[9]
Utopija
Engleski filozof Thomas More 1516. godine objavio je djelo Utopija u kojem je na satiričan način
opisao savršenu državu i njezino društveno-političko uređenje, te društvo
mentaliteta bez ijedne mane. Tim djelom započeo je cijeli književni žanr koji
je dobio naziv po navedenom djelu.[10]
More je osmislio termin utopija kojeg
je skovao iz grčke riječi topos
(mjesto), te dualnog prefiksa u
(ne-mjesto) ili eu (dobro mjesto).
Definicija utopije kao književnog žanra nastala je po uzoru na njegovo djelo te
predstavlja mjesto koje ne postoji i stoga ne može biti pronađeno, a uloga mu
je prikazati fikcionalno idealno, ali i neostvarivo za društvo u kojem djelo
nastaje, mjesto i njegovo političko i društveno uređenje.[11]
Iako se Utopija
svrstava u književni žanr koji je upravo ona službeno i započela, djelo se
također može smatrati satirom. Prvi satirični element pojavljuje se već u
naslovu koji Utopiju označava kao
djelo o ne-mjestu, a opisuje prividno
stvarno i posjećeno mjesto. Djelo je oblikovano kao prepričavaje fantastičnog
putovanja u kojem lik Rafael Hytholday prepričava o svom boravku na dalekom
otoku Utopiji, te sam lik Hytholdaya predastavlja drugi izraženi satirički element.
Rafael ime dobiva po Bogu iscjelitelj, onome koji poučava druge, no prezime
Hytholday u prijevodu znači onaj koji govori besmislice. Za razumijevanje djela
kao satiričnog važno je primjetiti da cijela istinita priča o idealnom otoku
dolazi od Boga koji iscjeljuje/poučava besmislicama. Na kraju fikcionalne
radnje prividni pripovjedač Thomas More ograđuje se od svega izrečenog
smatrajući većinu toga neizvedivim idejama začuđujućeg naroda.
Djelo ne uvodi mistične ili čarobne elemente kao što
bi očekivali od nekog djela fantastičkog karaktera, već predstavlja mjesto,
ljude i cjelokupno društvo koji su, u teoriji, moguće čak ostvarivi i realni,
ali s našeg modernog gledišta društva jednostavno nerealni i s toga začuđujući.
Djelo Thomasa More-a od početka je naišlo na odličnu
kritiku sa svih strana; iako zagovara društveni poredak u kojemu bi
privilegirani pojedinci društva sve izgubili, More je dobio odobrenje dviju
veoma suprotnih strana – predstavljen je kao svetac u Katoličkoj crkvi, no
također su ga podupirali Lenjinovi boljševici kao filozofski um koji je
pridonio oslobođenju radničke klase.[12]
Utopija predstavlja svojevrsnu preteču socijalističkog
režima; ukidanjem privatnog vlasništva do razine da ni dom i članovi obitelji
više ne spadaju u privatno već u javno, ljudima se indoktrinacijom i zakonskim
propisima nameće određeno ponašanje kao jedino koje im može donijeti
zadovoljstvo i sreću, a time i cijeloj zajednici, i slično. Iako Utopija prividno nema klase i izražene
klasne razlike, određena hijerarhija ipak postoji, to jest, postoje vođe
gradova, građanstvo, ali postoje i robovi (prvenstveno su to ratni
zarobljenici). S aspekta vjeroispovijesti i crkve, religiozna diskriminacija ne
postoji, no prednost se naočigled daje kršćanstvu obzirom da se sam autor tako
identificirao.
Djelo Utopija
kao službeni začetnik osnivač cijelog žanra utopije već unosi neke elemente
podvrste navedenog žanra, to jest, u djelu je moguće pronaći neke indikacije
antiutopije. Antiutopija kao žanr koji predstavlja idealno mjesto s prividnom
srećom, no počinje se urušavati zbog pobuna iznutra, ili pak utjecaja neobranjive
vanjske sile, društvo Utopije u
trenutku pričanja je skladno i naočigled izrazito sretno, ali postoji izraženi
potencijal ljudske pobune protiv strogih i nametnutih zakona koji ukidaju svu
slobodu izbora.
Utopija je smještena na otoku i rezervama na priobalnom
području, a arhitektura i političko-društveno uređenje cijelog otoka i zasebnih
gradova strogo se definirani i kontrolirani, obiteljski i ljubavni odnosi
također se nalaze pod ovlastima kontrolora jer u svakom trenutku mora vladati
savršena ravnoteža. Društvo More-ove utopije prividno se predstavlja kao
društvo koje ne diferencira klase, no uz većinski i vladajući sloj društva
postoje i robovi koji su ponajviše zatočenici i djeluju pod kolektivom ostatka
zajednice. Novac je za njihovu zajednicu nepoznanica jer ne sudjeluju u ikojem
obliku trgovine, svi članovi građanstva rade i proizvode sami za sebe i ostatak
društva.
More je svojim djelom započeo bujicu novih
europskih, ali i svjetskih, utopijskih djela, razvoj raznih teorija i kritika,
no i djela koja su Utopiju
interpretirala na nešto drugačiji način i time započeli vlastite tokove.
Grad Sunca
Grad Sunca utopijsko je djelo autora
Thommasa Campanelle nastalo 1602. godine na talijanskom jeziku, a potom je 1623.
godine izdano i na latinskom jeziku. Djelo je strukturirano kao dijalog u kojem
se prepričava putovanje u čudesnu zemlju nimalo nalik na našu.
Grad Sunca prikaz je Campanelline vizije najbolje
društveno-političke zajednice koja se ne može smatrati ni republikom ni kraljevinom,
već ponajviše teokracijom.[13] Campanella
se vjerno drži načela astrologije, te Suncu pripisuje glavnu ulogu – Sunce kao
entitet koji osigurava život svim ostalim, nižim bižima.[14] Hijerarhija
je strogo definirana, vlast je podijeljena na nekoliko razina: Hoh (Sunce),
vrhovni je vladar i svećenik koji uz pomoć tri suvladara (suvladari Moć,
Mudrost i Ljubav), od kojih svaki pokriva svoj dio nadležnosti, raspravlja o
esencijalnim pitanjima za upravljanje tim svijetom.[15] Moć
se bavi ratnom vještinom naroda, Mudrost i njezini učenici brinu o nauci i
tehnici, a Ljubav upravlja romantičnim odnosima i reprodukcijom. Sunce kao otac
svega živog uživa najveće strahopoštvanje i dostojanstvo, a Hoh raspolaže svim
znanjima, te kao vladar mora prije svega biti filozof, povjesničar, znanstvenik
i političar, intelektualac po naravi. Obzirom da Solarci štuju Sunce i svu
njegovu moć, a na čelu Grada je svećenik, Campanellino idealno uređenje je
teokracija kojom želi predložiti reformu religije kompletnim i radikalnim preodgojem
društva.[16]
Grad je, kao i većina utopijskih mjesta, kružnog
oblika, to jest, podijeljen je u sedam koncentriranih kružnica, a svaki pojas
nosi naziv po jednom od poznatih planeta. Predstavljajući svoj idealni grad kao
Sunčev sustav Campanella ističe razumijevanje svijeta i organizacije urbanog
života u renesansnoj Europi. Kružna konstrukcija grada simbolika je
Campanelline težnje za savršenošću i to onom koja se očituje u nebeskom, i koja
se mora ogledati u svakom elementu njegova grada. Kombinira se zemaljsko i
nebesko, no za potpuno razumijevanje istog važno je poznavanje astronomije.
Temelj astrološkog shvaćanja svijeta jest u zvijezdama, koje su znamenja koja
prema prirodnim stvarima djeluju kao uzroci, pozivi, te naklonosti. One djeluju
na slobodnu volju i time dovode do predviđanja istine. Najbolje državno
uređenje moguće je ostvariti jedino uz pomoću umne refleksije o prirodnom redu
socijalnih odnosa.
Grad Sunca na prvi pogled obiluje idealnističnim demokratskim
vrlinama društva - sve činovnike, pa i samog Hoha, javno bira sam narod,
vrhovni vladar najmudrija je i moralnija osoba te zajednice, politički skandali
kao takvi ne postoje, vlast je tu da produhovljuje ljude i služi narodu, ukida
se privatno vlasništvo i svi su građani članovi jedne velike obitelji, djeca od
najranije dobi imaju pristup javno dostupnom obrazovanju iz raznih područja
ljudskog znanja, ne postoji jaz između sela i grada, zatvor ne postoji jer
rijetko kada postoji potreba za njime, i slično.[17]
No, narodom ustvari upravljaju svećenik i njegovi
suvladari koji nalikuju na vladare diktatorskih vrlina, zatvori i razne
propisane kazne ne postoje jer se svi zločinci kažnjavaju smrtnom kaznom, društvo
Grada, i Grad sam, nalaze se u začaranom krugu statičnosti, to jest, svi su
članovi društva izloženi jednakom obrazovanju i ne postoji prostor za daljnje
učenje, društvo ne dolazi do novih i većih saznanja time se zadržavajući na
identičnom mjestu u stupnju razvoja, te Grad postaje kronotop svojevrsne nepromjenjive
utopije.[18] Suvladar Ljubav strogo
kontrolira produkciju potomaka pomnim izborom odgovarajuće žene i muškarca koji
će stvoriti zdravo dijete koje će potom postati anonimni alat Grada za
obavljanje poslova i daljnju reprodukciju, a, ironično, ljubavni odnosi kao
takvi ne postoje.[19]
Sretan grad
Renesansni
filozof Frane Petrić objavio je 1553. godine djelo na talijanskom jeziku pod
naslovom La citta felice u kojem
pokušava prikazati svoju viziju idealnog grada, a to čini uzimajući u obzir
razne aspekte poput filozofskog, sociološkog, arhitektonskog, upravljačkog, i
slično. Petrić pokušava predstaviti potpuno razvijenu i razrađenu sliku sretnog
svijeta za koji se očekuje da će nastupiti primjenom određenih načela[20],
a sam naziv djela moguće je povezati s doslovnim značenjem književnog žanra
utopije - dobro mjesto (eu-topos).
Na početku je važno istaknuti kako teoretičari Sretan grad, za razliku od Utopije i Grada Sunca, ne svrstavaju nužno u književni žanr utopije.[21]
Dok književni teoretičari poput M. Solara djelo smještaju negdje između utopije
i filozofskog traktata, drugi ga smatraju svojevrsnom antitezom klasičnim
utopijama („Moreov idealan grad inicira
teze utopijskog socijalizma i obavezne sreće komunističkog raja, a Petrićev
sretan grad navješćuje virtualan grad i društveni poredak do danas dokazanog
prosperiteta.“)[22].
U Sretnom
gradu Petrić se oslanja se na Aristotelovu filozofiju o vrlini i sreći, no
također i na filozofiju Platona o vrlini kao jednoj od vrhovnih ideja koja
treba postojati kako bi se ispravno vodilo državu. To uzevši kao uvjet za
ostvarivanje sretnog i mirnog života svakog pojedinca unutar države Petrić svoj
utopijski prikaz započinje s opisom čovjeka kao tjelesno-duševnog bića koje se
nalazi negdje između životinje i Boga – čovjek teži za milošću, u potrazi je za
Dobrim, te želi spoznati istinsku sreću. Ljudski organizam prikazuje kao grad
sam po sebi koji za uspješno djelovanje potrebuje jelo, piće, međuljudske
odnose, i tako dalje.[23] Oslanjajući
se na Aristotelovu filozofiju o čovjeku kao po naravi društvenom biću, Petrić
opisuje Dušu kao besmrtnu i samu sebi dovoljnom i održivom, ali tijelu, pod
brigom duše, su potrebni vanjski utjecaji kao što su hrana, odjeća, novac i
dom, a obzirom da pojedinac ne može sve to sam proizvesti on teži ka životu u
zajednici.[24]
Dok u Campanellinom Gradu Sunca ne postoje društvene klase (postoje nadređeni i ostatak
naroda), u Moreovoj Utopiji postoje
građanstvo i robovi, u Sretnom gradu društvo
je raspoređeno na šest društvenih klasa podijeljenih u radničko i bijedno
društvo (seljaci, zanatlije i trgovci), te u građanstvo (vojnici, državni
upravnici, svećenstvo). Srećom svih građana upravlja zakonodavac koji duše
privodi vrlom moralnom djelovanju i čistoj spoznaji; on je taj koji stvara
pretpostavke za učenje i vodi do filozofije kao savršenstva u umjerenosti i
sreći. U djelu se opisuje raspodjela poslova, s naglaskom na poslove niže klase
koje opisuje kao sluge po naravi, te je čito da Petrić zagovora privatno
vlasništvo, ali i privatnu trgovinu, koja bi povećala novčano blagostanje
države. Staleži ne uživaju jednaka prava svojstvena građanima, niti se svi
uopće smatraju punopravnim članovima društva. Sreća pripada samo privilegiranom
dijelu društva koje sreću ostvaruje težnjom časnim stvarima i vrlinama kao što
su mudrost, pravednost i umjerenost.
Za razliku od Campanelle koji svoj grad zamišlja kao
zemaljsku priliku Sunčevog sustava, Petrić, slično kao i More, grad doživljava kao jedno određeno mjesto u
prostoru, definirano samim prostorom. Smještaj Sretnog grada mogao bi se povezati s Mediteranom koji je kao
kolijevka civilizacije oduvijek bio područje pogodno za razvoj duha, kulture i
novih civlizacija, te je kao sjecište tri kontinenta već izrodio niz, stvarnih
i mitskih, moćnih prijestolnica. Obzirom da je djelo nastalo u periodu
obilježenim bitkama, Sretan grad nudi
impresivne detaljne upute o položaju mjesta s obzirom na njegov obrambeni
potencijal, trgovačku povezanost preko mora i kopna, te pažljiv izbor lokacije
s obzirom na ekološko-zdravstvene elemente uzevši u obzir klimu, omjer hladnoće
i topline, prozračnost, tlo i blizinu vode.
Značajan dio djela zaokupljen je arhitektonskim
planovima za idealni grad, no obiluje i uputama za osnivanje idealne društvene
zajednice. Predlaže se preodgoj građana koji se oslanja na ljubav i druženje
kako bi se izliječilo iskvarenost duše i karaktera, a uvođenjem rigoroznih
kazni umanjuje se pojava kriminalaca i zlodjela. Obrazovanje se temelji na
dvije komponente, kvantitativnoj i kvalitativnoj, odnosno, informativnoj i
formativnoj, jer obzirom da je čovjek dvojno biće, duhovno i materijalno, mora
izučavati sve što se tiče obje stvarnosti. Dvojstvo duše i tijela reflektira se
na strukturu grada-države jer Petrić državu uspoređuje s tijelom koje služi
duši i ne smije se raspasti, te je to glavna svrha uputa i pravila za neometano funkcioniranje ovog idealnog grada.
Zaključak
Utopija predstavlja idealno, zamišljeno i
izvedeno, mjesto u kojem članovi društva uživaju socijalno, političko i moralno
blagostanje koje im nudi njihova država i zajednica. Književna djela koja
možemo smatrati utopijama dijelimo na ona koja čitatelju daju prijedloge, upute
i ciljeve za ostvarenje idealne zajednice, te na fikcionalne svijetove koji se
temelje na određenom skupu tih pravila. Utopiju je važno proučavati kroz skup
društvenih i vremenskih vrijednosti pod kojima su autor i originalni čitatelji
djelovali, te ju konstantno stavljati u kontekst današnjeg društva.
Većina
autora utopijskih autora i njihovih djela zanimala se za sadašnjost svojeg
zavičaja koja je, po njima, morala biti u korijenu izmijenjena kako bi ikakva
perspektivna budućnost mogla biti realno ostvariva, a kako bi do promjene došlo
one se moraju inicirati i nastati ovdje i sada. Cjelokupno
konstruiranje takvog idealnog mjesta
u stvarnome životu, od njegova arhitektonskog izgleda, prirodnih obilježja i
smještaja, društveno-političkog uređenja i karaktera zajednice dio je
revolucije individualne svijesti koju pojedinac, kao nositelj društva, reflektira
na ostatak zajednice, a sama vrijednost utopije prvenstveno leži u njezinoj
idejnoj pokretačkoj i kritičkoj snazi.
Utopija i Grad Sunca
dijele težnju za ostvarenjem zadovoljstva društva kolektivno uređene države, te
djeluju na tragu predkomunističkih uređenja koja najčešće završavaju negativnim
prijelazom u totalitarizam. Sretan grad
za razliku od druga dva obrađivana djela nije utopija u smislu kritike
ondašnjeg društva i ne donosi ideje revolucije, već predstavlja relativno
racionalnu opomenu i prijedlog za ispravke trenutnih uređenja društva.
Utopija je vizija budućnosti jednog drugačijeg
društva, odnosno, drugačijeg uređenja društvenih i političkih odnosa, te
djeluje kao jaka kritika postojećih uređenja i zahtjeva korjenitu promjenu ka
boljem.
Reference
�
[1] Utopija.
English Oxford living dictionaries.
[2]
Filipović, V. Filozofijski rječnik. Matica hrvatska: Zagreb, 1965.
[3] Klaić,
B. Rječnik stranih riječi. Školska knjiga: Zagreb, 2007.
[4] Abrams
Meyer, H. A glossary of literary terms. Harcourt brace college publisher:
Orlando, 1981.
[5] Suvin,
D. Od Lukijana do Lunjika: povijesni pregled i antologija naučnofantastične
literature. Epocha: Zahreb, 1965.
[6] Ibid.
[7]
Williams, R. Utopia and science fiction. Science fiction studies, Vol. 5 No. 3,
1978.
Dostupno na: https://www.depauw.edu/sfs/backissues/16/williams16art.htm
(15.01.2018.)
[8] Suvin,
D. Od Lukijana do Lunjika: povijesni pregled i antologija naučnofantastične
literature. Epocha: Zahreb, 1965.
[9] Ibid.
[10] Davis,
J. Utopia and the ideal society : a
study of English utopian writing 1516-1700. Cambridge: Cambridge, 1981.
[11] Ibid.
[12] Hanson,
M. Sir Thomas More: biography, facts and information. English history, 2015.
[13] Claeys,
G. The Cambridge companion to utopian literature. Cambridge university press:
Cambridge, 2010.
[14] An Analysis of the Document the City of the
Sun by Tommaso Campanella. Kibin, 2011.
[15]
Utopijski gradovi u renesansi. Hrvatska riječ. 2014.
Dostupno na: http://www.hrvatskarijec.rs/vest/A13084/%C2%BBUtopijski-gradovi%C2%AB-u-renesansi/
(15.01.2018.)
[16] An Analysis of the Document the City of the
Sun by Tommaso Campanella. Kibin, 2011.
[17] Claeys,
G. The Cambridge companion to utopian literature. Cambridge university press:
Cambridge, 2010.
[18]
Cottrel, C. S. The Island Utopia and the Chronotope: Temporal Distortion in
Utopian Fiction of the Renaissance. Bristol Journal of English Studies, No. 1,
2012.
[19] Ibid.
[20] Gerschmann
Heinz, K. Frane Petrić - La città felice – jedna utopija između Thomasa Morusa
i Campanelle. Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine No. 5, 1979.
[21] Lazarević Giacomo, di
Persida. Dvostruko Sretan grad Frane Petrića. Università degli studi G. d’Annunzio Chieti: Pescara, 2009.
Dostupno
na: file:///C:/Documents%20and%20Settings/Administrator/My%20Documents/Downloads/04_Lazarevic_Di_Giacomo.pdf (04.02.2018.)
[22] Ibid.
[23] Gerschmann
Heinz, K. Frane Petrić - La città felice – jedna utopija između Thomasa Morusa
i Campanelle. Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine No. 5, 1979.
[24] Gerschmann
Heinz, K. Frane Petrić - La città felice – jedna utopija između Thomasa Morusa
i Campanelle. Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine No. 5, 1979.
Dostupno na: https://www.youtube.com/watch?v=J8JxUMqcH1s
(13.02.2018.)
[26] Nafisi,
A. Lolita u Teheranu: životopis u knjigama. Ljevak: Zagreb, 2005.
[27] Ibid.
'Slingo' on YouTube, TikTok GIF - Videodl.cc
OdgovoriIzbriši'Slingo' on YouTube, TikTok GIF. This is a high-quality image from the movie “Slingo”. This is a high-quality image from the movie “Slingo”. This is convert youtube to mp3 a high-quality image from the movie “Slingo”. This is a high-quality image from the movie “Slingo”. This is a high-quality image from the movie “Slingo”. This is a high-quality image from the movie “Slingo”. This is a high-quality image from the movie “Slingo”.
The Best Sportsbooks Online - JDH Hub
OdgovoriIzbrišiTop 9. Bovada. Bovada is one of 문경 출장마사지 the best online betting sites in 오산 출장안마 the 수원 출장샵 world. It 고양 출장안마 offers a range of sports 포천 출장샵 betting options including: football, basketball, soccer, tennis, hockey, basketball
Tko god danas čita ovo svjedočanstvo, neka slavi sa mnom i mojom obitelji jer je za neke sve počelo kao šala, a drugi su rekli da je to nemoguće. Moje ime je Oscar Harry i ja sam iz Alburyja u Australiji, ali sam se sa suprugom preselio u Chicago SAD. Sretno sam oženjen, imam dvoje djece i ljupku ženu. Nešto se strašno dogodilo mojoj obitelji, kada sam ostao bez posla, a moja žena je napustila moju kuću jer se nisam mogao dobro brinuti o sebi i potrebama obitelji. njezine i moje djece u tom određenom trenutku. Snalazio sam se devet godina, bez žene koja bi me uzdržavala da se dobro brinem za djecu. Pokušavam poslati probnu poruku svojoj ženi, ali ona me blokira da razgovaram s njom. Pokušavam razgovarati s njezinom prijateljicom i članovima njezine obitelji, ali ipak znam da bi mi jedan mogao pomoći i kasnije sam podnosio prijavu tolikom broju kompanija, ali ipak oni nije me nazvao, sve dok nije došao vjerni dan koji nikada u životu neću zaboraviti. kada sam sreo svog starog prijatelja kojem sam objasnio sve svoje poteškoće i on mi je rekao za sjajnog čovjeka koji mu je pomogao da dobije dobar posao u kompaniji coca cola i rekao mi je da je on čarolija, ali ja sam osoba koja nikad ne vjeruje u čaroliju ali odlučila sam ga isprobati i dr. lola me uputila i pokazala što da radim u ovih sedam dana ručka čarolija. Slijedim sve upute i dobro radim ono što je tražio od mene. dr. lola se pobrinula da sve prođe u redu i da me žena ponovno primi nakon dr. lole prekrasan posao. Supruga me je nazvala s nepoznatim brojem i ispričala mi se i rekla mi je da joj stvarno nedostajem i da se naša djeca i moja žena vraćaju kući. I nakon dva dana nazvala je tvrtka kojoj sam predao pismo zahvalnosti, sada sam direktor paragon tvrtka u SAD-u. Savjetujem vam da ako imate bilo kakvih problema pošaljete poruku na ovu e-poštu: drlola3085@gmail.com ili WhatsApp na +2348069288604 i dobit ćete najbolji rezultat. Uzmite stvari zdravo za gotovo i bit će vam oduzete. Želim vam najbolje.
OdgovoriIzbriši